Saturday, May 1, 2010

اليوم الأوّل: استفزاز مُستفّز



هذا البوست هو استجابة مني للدعوة القومية لثلاثين يوما من التدوين المتواصل

اللي أطلقتها مملكة جيرالدين
وعرفت عنها من رنا القمورّة
أدعو الله انّه يديني القدرة على الصمود .. ولنبدأ
---

اليوم الأوّل في التدوين ..
**
متهيألّي أنا محتاجة أعترف لنفسي انّي مش بعرف أدوّن زي الناس الطبيعيين .. ما أعرفشي ليه .. بس يا إمّا ما بعرفشي ألتزم بالكتابة .. يا إمّا أحس انّي مش لاقية حاجة أقولها .. أو غالبا أنا ما بعرفشي أتكلّم كده في المطلق (مع انّي شخصية رغايّة في نفس المطلق ده) ..
بس خليني أبدأ التجربة ديه، لعلّ وعسى ..
ومع انّي عارفة ان مش فيه حد تقريبا هيقرا اللي هكتبه .. أو ناس قليلة يعني
لكن أنا هعمله لنفسي في الأساس .. عايزة أرغي بقى وخلاص ..

ورغم انّي نفسي أكتب عن حاجات حلوة وده اللي هيحصل أغلب الشهر ان شاء الله .. لكن الحاجة اللي هتكلّم عليها دلوقتي وحشة نوعا ما .. اللي موجود بقى

أصل الموضوع مستفزنّي .. يعني أنا مستفزّة (بفتح الفاء اسم مفعول يعني) .. وخنقني لدرجة انّه ضيّع حلاوة اليوم عليّ وخلاني آخد قرار انهاء اليوم ودخلت نمت وصحيت من شويّة عشان يبقى كإنّه يوم جديد والحاجات ديه حصلت امبارح فننساها بقى وخلاص ..

بستغرب من قدرة حد ما انّه يبقى طول الوقت مستفّز ومصدر إزعاج للآخرين وللناس اللي حواليه ..
يعني ازّاي حد بيبقى متصالح مع فكرة انّه عارف كويس ان وجوده في حياتهم بالطريقة ديه مسببلهم أكبر أذى نفسي ممكن .. رغم ان كلّ اللي هما طالبينُه منّه هو مجرّد الإبتسامة أو الكلمة الكويسة يعني .. وعادي مستمّر في اللي هو بيعمله .. ومقتنع ان "يولعوا" ..

فيه ناس في الحياة، بيعرفوا دايما يطلعّوا أحسن حاجة فيّا .. يعني بيعرفوا طول الوقت يخلّوني أبتسم من قلبي .. أتكلّم من قلبي .. بيطلعوا أحسن مشاعر جوايا .. وعلى النقيض، فيه ناس بتعرف تخلّيني أسوأ نسخة من نفسي .. وأعمل حاجات أفضل طول عمري بعد كده أندم عليها .. ويوصلّوني لمرحلة انّي أبقى من كتر ما أنا مش طايقاهم، أتصرف بطريقة تضايقني من نفسي أنا كمان .. والدنيا تبقي سخيفة وخنيقة كده ..
ربنا يسامحكو ..

وعلى طريقة أمير الإنتقام: الأوّل

3 comments:

  1. ربنا يسامحهم
    :)

    تسجيل متابعة وانتظار ، مش معقول هتقعي من أول يوم
    :))

    ReplyDelete
  2. واضح كده انك مقدرتيش تكملي التلاتين يوم ، مع ان طريقتك جميلة...
    موضوع النوم ده انا دايما بعمله لما اكون متنكد او في مشكلة ، و مفعوله مش بطال مع اني بصحا بردوا متنكد بس مفعول النكد بيكون قل شوية...
    استمري في التدوين و بلاش كسلللللل...
    تحياتي...

    ReplyDelete
  3. والله أنا فعلا دايما بفشل في التدوين
    ما بعرفشي أدوّن غير على فترات ومرّات وحيدة
    غير كده بفشل بوضوح

    عموما نورّت المدونة بتاعة الرغي

    ReplyDelete